Lidakyrkans medlemmar och vänner! Var med på Zoom

Inför söndagen den 25 april får du här ta del av en betraktelse av May Åkerström. Läs nedan

Söndag kl.17.00 är du varmt välkommen att ta del av ett digitalt samtal och andakt utifrån Mays betraktelse.

Använd länken nedan. Den öppnas 16.45 så att vi får ordning på tekniken före 17.00.

Ewa Arnaryd is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Ewa Arnaryd’s Zoom Meeting
Time: Apr 25, 2021 04:45 PM Amsterdam, Berlin, Rome, Stockholm, Vienna

Join Zoom Meeting

Meeting ID: 870 7363 3656
Passcode: 504716

Hälsningar Lidakyrkan/Ewa Arnaryd

Betraktelse över Johannes ev 16:16-22

En kort tid och ni ser mig inte längre, ännu en kort tid och ni skall se mig igen.« Då sade några av lärjungarna till varandra: »Vad menar han när han säger: ’En kort tid och ni ser mig inte längre, ännu en kort tid och ni skall se mig igen’, och när han säger: ’Jag går till Fadern’?« De sade: »Vad menar han med ’en kort tid’? Vi förstår inte vad han säger.«

Jesus märkte att de ville fråga honom och sade till dem: »Ni undrar varför jag sade: ’En kort tid och ni ser mig inte längre, ännu en kort tid och ni skall se mig igen’? Sannerligen, jag säger er: ni kommer att gråta och klaga, men världen skall glädja sig. Ni kommer att sörja, men er sorg skall vändas i glädje.

När en kvinna skall föda har hon det svårt, för hennes stund har kommit. Men när hon har fött sitt barn minns hon inte längre sina plågor i glädjen över att en människa har fötts till världen.

Nu har också ni det svårt. Men jag skall se er igen, och då skall ni glädjas, och ingen skall ta er glädje ifrån er.

Den här händelsen utspelar sig ungefär i mitten av det som vi kallar Jesu avskedstal han har talat om Vägen till Fadern som går genom Jesus. Han har berättat om den heliga Anden som ska komma. Han har undervisat om vinstocken, uppmanat dem att älska varandra, han har talat om världens hat och sanningens Ande som ska hjälpa dem och undervisa dem. Ja Anden ska påminna dem om allt som Jesus undervisat om.

Jag undrar hur de känner sig?

Troligen är de sorgsna, de kanske börjar förstå att det inte kommer att bli som de hoppats. Och när man är sorgsen så blir man lätt lite förvirrad de förstod inte vad han sa. Han tänkte lämna dem? De förstod ingenting och de tänkte febrilt för att försöka hitta någon förklaring De ville förstå!

Vad är det han säjer vi förstår inte ”En kort tid och ni ser mig inte längre ännu en kort tid och ni skall se mig igen.

Jesus säjer att han ska gå till Fadern. De kommer att sörja men sorgen ska vändas i glädje.

Jesus talar om kvinnan som ska föda det är plågsamt och svårt men när barnet är fött så blir det stor glädje.

”En kort tid” Vad tänker Du vad är en kort tid? Hur reagerar du och jag på uttrycket ”en kort tid”.

För mig uppstår frågor. Hur länge är en kort tid? Ska jag skynda mig?

När jag väntade vårt första barn så blev jag så otroligt verksam den sista månaden. Snart var det dags och jag ville göra färdigt så mycket innan barnet föddes.

Men jag tror att det finns många fler sätt att reagera.

”En kort tid” är det någon idé att ens börja med något?

Vad säjer den här texten till oss idag?

Var med och fundera tillsammans med mig på söndag kl 17 00 Välkommen

Vänliga hälsningar May Åkerström